lauantai 25. toukokuuta 2019

Terkut lomalta!

Hitsi vie. Viime postauksesta on aikaa ja tauko on vaan venynyt ja venynyt. Mä olen potenut taas kunnon kirjoitusblokkia, ja tiedän jo entuudestaan, ettei väkisin saa tekstiä tulemaan. Hiljaiseloa on siis vietetty, muttei siihen oikein tuon kummempaa syytä ole. Ajanpuute toki sekin, sillä toukokuu on mennyt niin kovan urheilukärpäsen puraisemana, että kaikki vapaa-aika ja sellainen oma-aika on mennyt lenkkipolulla tai jumpilla. Huomiselle on kuitenkin ajastettuna yksi kaupallinen postaus, joten halusin sen tasapainoksi tulla kirjoittelemaan vähän niitä tavallisia kuulumisia.

No mitäs meille kuuluu? Lomaa, se kai se isoin juttu nyt on, sitä odotettiinkin jo kovasti koko toukokuu. Oikeastaan meillä ei ole yhteistä lomaa kuin tää pari viikkoinen nyt toukokuussa, mutta koska palasin vasta töihin, on fiilis ettei pidemmälle setille ole niin tarvekaan. Mun onnekseni, säästin vanhempainvapaan aikaiset lomat tälle kesälle, joten kaikkiaan mulla on palkallista lomaa kolme viikkoa. Viimeinen viikko on säästetty syksylle, sillä lomabingo ei tänä vuonna oikein suosinut mua. Isi ja lapset lomaileekin sitten heinäkuussa lisää, mulla siellä on ihan normityöviikot.

Vaikka töissä olenkin käynyt vasta puoli vuotta, oli jo fiilis, että loma tulee tarpeeseen. Jotenkin kevät on kaikesta huolimatta ollut aika rankka, joten pieni lepo ja panostus yhteiseen aikaan tuli tosi tarpeeseen.

Loma alkoi kaikkein parhaimmalla mahdollisella tavalla, kun meillä kävi mun vikan työpäivän aikana siivooja tekemässä kotiin oikein kunnon suursiivouksen. Lisäksi hän pesi ikkunat ja jo pelkästään se oli mulle unelmien täyttymys. Nimittäin, siinä missä muuten siivous on ihan kivaa, vihaan kaikkein eniten ikkunoiden pesua. Meidän ikkunat ei ole ikinä olleet näin puhtaat ja oon niin fiiliksissä tästä. Kerron siivouksesta takuulla lisää, saatiin se nimittäin kaupallisen yhteistyön myötä, joten siitä tulee ihan oma postauksensa ensi tai seuraavalla viikolla.

Loma alkoi siinäkin mielessä ihanasti, että olin varannut sen alkuun niin kampaajan kuin ripsihuollonkin, joten loman pääsi aloittamaan mintissä olevilla ripsilla ja ihanasti kirkastetuilla hiuksilla. Olin jo miettinyt oman hiusvärin kasvattamista takaisin, mutta blondi vei sittenkin voiton. En mä vaan osaa olla brunetti, vaikka se oma hiusväri onkin. Nyt hiuksissa on ihana blondibalayage, joka on luultavasti tullut jäädäkseen. Sen verran paljon mä siitä pidän!

Loman eka viikonloppu aloitettiin ihan koko perheen voimin rentoutuen ja lasten kanssa touhuten, mutta maanantaille ja tiistaille oltiin varattu lapsille vielä päikkypäivät. Haluttiin nimittäin ottaa vähän parisuhdeaikaa loman alkuun ja näin jälkikäteen ajatellen, se oli just eikä melkein mahtava ajatus. En edes muista, milloin viimeksi oltaisiin oltu noin pitkä pätkä vain kahdestaan ja valehtelisin jos väittäisin ettei se ole vaikuttanut meidän parisuhteeseen. Kevään aikana ollaan havahduttu siihen, että olleen arkiuduttu ihan liikaa olemaan vaan vanhemmat, eikä vaimo ja mies. Tuohon on tultava muutos ja sovittiinkin, että treffeistä otetaan nyt kuukausittainen tapa. Parisuhteen pitää alkaa taas menemään lasten ja arjen edelle.

Treffipäivinä ei tehty edes mitään kummempaa, mutta niistä tuli ihanat päivät silti. Maanantaina vietiin lapset päikkyyn aamupalalle ja suunnattiin itse nauttimaan Seurahuoneen aamiaisesta. Se on niin parasta ettei tosikaan ja vietettiinkin syöden ja jutellen melkein parituntinen siellä. Meillä oli sopimus, ettei puhuta lapsista ja se pitikin melkein koko ajan. Ruuan jälkeen lähdettiin kaupoille ja shoppailtiin kaikessa rauhassa. Mieheni vaatekaappi on ammottanut tyhjyyttään jo tovin ja sinne löydettiin tosi kivoja uusia juttuja. Päivää jatkettiin päiväkahveilla kotona ja lojuttiin vaan sohvalla. Kiireetön kotona olo ihan vaan kahdestaan siinä kaikessa hiljaisuudessa oli ehkä päivän paras juttu. Monesti kotona ollessa ei nimittäin muista pysähtyä vaan sinkoilee kotityöstä toiseen. Mä lähdin iltapäivällä vielä sinne ripsihuoltooni ja mies haki lapset. Illalla hän kävi vielä lenkillä ja mä lähdin jumpalle. Illalla oli tosi latautunut olo ja niin huippu fiilis, kun edessä oli toinen samanlainen päivä.

Tiistaina lähdettiinkin aamiaisen jälkeen yhdessä salille, tuota tehtiin paljon ennen lapsia, mutta ollaankohan lasten synnyttyä käyty salilla kertaakaan kaksin? Treeni huipentui salin kattoterassille, jossa lilluttiin tovi jos toinenkin porealtaassa ja nautittiin auringosta. Yksi syy, miksi Fressi on Lahden parhain sali! Paljusta lähdettiin lounaalle italialaiseen ja jatkettiin siitä kotiin. Katsottiin kotona leffaa ja viikkailtiin pyykkejä. Iltapäivällä haettiin lapset ajoissa ja vietiin heidät lomanaloitus jätskille. Niin ihanat kaksi päivää!

Keskiviikkona lähdettiinkin sitten koko perheen voimin kohti Lappia ja meidän kesäloman pääkohdetta. Ollaan aina haluttu kokea lapin kesä, joten näin kesän alkuun ajoittuva kesäloma oli siihen aika omiaan. Sesonki ei ole vielä Lapissa käynnissä, eikä hyttysiä vielä ole, joten ajankohta on mahtava. Mitään suuria odotuksia säiden suhteen ei ladattu, toivottiin vaan mahdollisimman sateetonta viikkoa. Ja se onneksi saatiin ainakin toistaiseksi, säät ovat nimittäin olleet huiput! Kuorivaatteilla toki mennään, mutta sehän ei menoa haittaa. Lapin kesä on tehnyt meihin vaikutuksen ja veikkaan, että tullaan viettämään jatkossakin lomia Lapissa paitsi talvi- myös kesäaikaan.

Meillä on mökki Sallassa, joten tänne pääsee koska vaan. Kohteena Salla on myös siinä mielessä ihana, että täällä on niin rauhallista. Mä miellän Lapin juuri sellaiseksi hiljaiseksi erämaaksi, jossa ihmisiä ei kohtaa ihan joka hetki. Tää paikka on juuri sitä. Lasten ehdoilla toki mennään, joten pitkät vaellukset tunturiin saa unohtaa, mutta ollaan me silti pieniä retkiä tehty. Lasten kanssa matkat on toki lyhyitä, mutta ollaan tykätty silti. Tällainen aktiiviloma on jotenkin niin meidän juttu. Vielä kun saataisiin lapset välillä jonkun muun hoteisiin, että pääsisi vaikka kunnon pyörälenkille kaksin, olisi tää ihan mahtava loma. Nyt on vaan vuoroteltu lenkkien suhteen, mikä sekin on ihan jees. Onhan yksin suolla juokseminen kuitenkin aika terapeuttista!

Ensi viikolla lähdetään sitten Joensuun kautta takaisin kotiin ja sitten meidän loma onkin paketoitu. Arkeen paluutan odotan kuitenkin sitäkin innolla, sillä keväällä sain viimein kiinni taas kroppaprojektistani, joten syömisen ja liikkumisen kannalta on ihana palata arkeen kiinni. Olen tietysti nyt lomallakin yrittänyt pitää hyvän balanssin, ettei arki jysähtäisi liian kovin päin näköä. Voisin taas parin viikon päästä kirjoittaa projektistani enemmänkin, tuloksista kun oon puhunut viimeksi viime syyskuussa, joten olisi ihan jees palata taas asiaan ja katosa mitä kuuluu!

Mutta mitä teille kuuluu? Harmittaako pitkät postausvälit vai ymmärrättekö kiireen ja ajanhallinnan haasteet? Millaisista jutuista haluisit lukea kesän aikana?

6 kommenttia:

1. Tänne kuuluu hyvää! Himpun alle 3 viikkoinen esikoinen pitää arjen melko kiireisenä. Pitkät postausvälit ei haittaa, käyn aina silloin tällöin kurkkimassa toki onko jo uusi blogiteksti tullut! 😊 Kiire on tullut itsellenikin tutuksi niin ymmärrystä kyllä löytyy! Ihan arkisia postauksia on kiva lukea ja ruoka postauksen on kans tervetulleita.

VastaaPoista
  2. Loma ja loman aloitus kahdestaan kuulostaa aivan täydelliseltä! Ihanaa lomaa, lapin kesä on huippu kokemus! :)

3. Minusta on ihanaa, että muistatte huolehtia myös parisuhteesta, edes nyt loman aloituksessa. Hyvinvoivat äiti ja isä ja parisuhde takaavat myös lapsille mukavamman fiiliksen :)

Käyn kyllä usein kurkkaamassa olisiko uusia tekstejä, mutta eihän sille mitään mahda kun arki vie mennessään.

Tsemppiä taas työhön ja treeniin!

VastaaPoista
  4. Mulla on loma heinäkuussa ja mies lomailee kesäkuun että lapsille tulee pitkä loma eikä tarvitse tarha hoitoa :)
    Kyllähän sitä jo vähän odottelee lomaa, mitään suunnitelmia ei ole tehty vielä, otetaan iisisti, mennään merelle, saareen omalla meriläisellä niin paljon mitä ehditään yms :)
    Toivottavasti säät suosivat ja voi ottaa aurinkoa vaikkapa uimapuvussa sitten :)

VastaaPoista
  5. Ihanasti alkoi teidän loma. On tosi tärkeää muistaa pitää huolta parisuhteesta. :) Olisi kiva lukea postaus teidän kevät/kesävaatetuksesta. Mitä aurinkovoiteita suosittelet aikuiselle ja lapselle. Mukavaa lomaa teille!

6. No hyvä juttu . Onko teillä mökkikin Sallassa vai käsitinkö väärin että on myös joku lomaosake jossain Lapissa ? Meidän perheellä lomat erikseen , minulla kesäkuu ja miehellä heinäkuu, lapset 8v ja 2 v joten koululaisen ehdoilla mennään, yhteistä aikaa juhannuksen aikaan muutama päivä ja silloin Legolandiin muutaman päivä matka .